• Religia

        • WYMAGANIA EDUKACYJNE

          RELIGIA

          KLASY IV - VII

           

          Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

          1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.

          2. Zainteresowanie przedmiotem.

          3. Stosunek do przedmiotu.

          4. Pilność i systematyczność.

          5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.

          6. Postawa.

          Przedmiot oceny z religii zawiera kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze.

          W wartościowaniu oceny z religii nauczyciel uzupełnia dydaktyczny zakres oceny wymiarem duszpasterskim. Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

           

          Ocenie podlegają:

          1. Pisemne prace kontrolne i kartkówki.

          2. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.

          3. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa.

          4. Znajomość podstawowych prawd wiary.

          5. Prowadzenie zeszytu ucznia.

          6. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności.

          7. Korzystanie z Pisma świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.

          8. Postawy wskazujące na potrzebę wartościowania.

          9. Inne formy aktywności ucznia:

          · praca w grupie (udział w dyskusji, prezentowanie efektów pracy zespołu),

          · aktywność na zajęciach lekcyjnych,

          · referaty, prezentacje,

          · udział w olimpiadach, konkursach.

          10. Praktyki religijne nie podlegają ocenie.

           

          Na ocenę CELUJĄCĄ uczeń:

          · Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.

          · Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.

          · Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.

          · Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.

          · Angażuje się w prace pozalekcyjne (np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp.).

          · Osiąga sukcesy w konkursach wiedzy religijnej.

          · Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.

          · Wykazuje się umiejętnościami i wiadomościami; jego praca jest oryginalna
          i twórcza oraz wskazuje na dużą samodzielność.

          · Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.

           

          Na ocenę BARDZO DOBRĄ uczeń:

          · Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.

          · Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.

          · Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.

          · Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.

          · Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.

          · Odznacza się pełną znajomością pacierza.

          · Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.

          · Aktywnie uczestniczy w religii.

          · Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.

          · Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.

          · Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.

          · Opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności wyznaczonych przez nauczyciela programem nauczania; osiągnięcia ucznia należą do złożonych i wymagających samodzielności.

          · Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.

           

          Na ocenę DOBRĄ uczeń:

          · Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.

          · Opanował materiał programowy z religii.

          · Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.

          · Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela.

          · Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.

          · Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.

          · W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.

          · Korzysta z pomocy dydaktycznych podczas zajęć lekcyjnych

          · Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.

          · Jest zainteresowany przedmiotem.

          · Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.

          · Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.

          · Stara się być aktywnym podczas lekcji.

          · Wiadomości i umiejętności ucznia przewidziane programem nauczania nie są pełne dla danego etapu nauczania, ale wiele umiejętności ma charakter złożony i samodzielny.

          · Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.

           

           

          Na ocenę DOSTATECZNĄ uczeń:

          · Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.

          · Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.

          · Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.

          · Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.

          · Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy

          nauczyciela.

          · W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.

          · Odznacza się małą kondensacją wypowiedzi.

          · Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.

          · W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.

          · Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.

          · Wiadomości i umiejętności ucznia są na poziomie podstawowych wiadomości

          i umiejętności przewidzianych programem nauczania dla danego etapu; wiadomości

          i umiejętności należą do przystępnych, o średnim stopniu złożoności i wystarczą do

          pomyślnego dalszego uczenia się.

          · Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.

           

          Na ocenę DOPUSZCZAJĄCĄ uczeń:

          · Opanował konieczne pojęcia religijne.

          · Wykazuje się luźno zestawionym poziomem wiadomości programowych.

          · Prezentuje mało zadowalający poziom postaw i umiejętności.

          · Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.

          · Cechuje się brakiem podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.

          · Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.

          · Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu się.

          · Prowadzi zeszyt ucznia.

          · Ma problemy ze znajomością pacierza.

          · Wykazuje poprawny stosunek do religii.

          · Opanował elementarne wiadomości i umiejętności programowe przewidziane dla danego etapu edukacyjnego; są to wiadomości i umiejętności bardzo przystępne, proste i praktyczne, niezbędne w funkcjonowaniu szkolnym i pozaszkolnym.

          · Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.

           

          Ocena NIEDOSTATECZNA

          Uczeń:

          · Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.

          · Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.

          · Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.

          · Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.

          · Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.

          · Cechuje się rażąco niepoprawnym stylem wypowiedzi.

          · Nie wykazuje się znajomością pacierza.

          · Nie posiada zeszytu ucznia lub dość często nie przynosi go na lekcję.

          · Lekceważy przedmiot.

          · Opuszcza lekcje religii.

          · Inne uwarunkowania indywidualne ucznia, wskazujące na ocenę niedostateczną.